صعود در دنیای انیمیشن


مینا صمدی/ پیشرفت هنر پویا نمایی یا همان انیمیشن در ایران بعد از انقلاب اسلامی و بعدتر از آن پس از جنگ تحمیلی قابل توجه بوده است.
مخصوصا از زمانی که رایانه در تولید کارهای انیمیشن به کار گرفته شد و "کارتون ایرانی" دیگر مخاطب کودک و نوجوان را از دیدن ادامه برنامه های مخصوص خود منصرف نکرد. انیمیشن های ایرانی هم اکنون در کنار کارتون های خارجی به کرات از شبکه های تلویزیونی پخش می شود و طرفداران خاص خود را هم دارد.
پیمان براهین کارگردان ، تدوینگر و صداگذار انیمیشن "سقوط" با طرحی از حسن نجفی است.
براهین درباره قصه فیلم می گوید: در این فیلم با 3 کاراکتر اصلی مواجهیم که هر کدام به نحوی تحت تاثیر شیطان قرار می گیرند؛ سقوط از پرتگاه تقدیر، تم اصلی این انیمیشن است.
این انیمیشن که با تکنیک 3 بعدی ساخته شده در مدت زمان حدود 5 دقیقه سعی در انتقال مفهومی اخلاقی دارد.
پیمان براهین متولد 1362 در تبریز و فوق دیپلم گرافیک است.
‎وی فعالیت در عرصه انیمیشن را از سال 78 آغازکرده است‏‎. علاوه بر فیلمسازی انیمیشن کارهای زیادی را در عرصه تبلیغ انجام داده است‎.
‎فیلم هایی همچون؛ مورچه ها ، انگار کسی مرا روی شانه هایش سوار کرده بود ،اتوبوس(به صورت‎ ‎مشترک)، اثر انگشت(به صورت مشترک)، قلب(به صورت مشترک)و فردا پرواز در کارنامه هنری براهین به چشم می خورد‎.
بهترین کارگردانی برای فیلم "اثر انگشت" در جشنواره رویش، بهترین کارگردانی برای فیلم سقوط در پنجمین دوره جشنواره رویش و ... تعدادی از افتخارات این فیلم انیمیشن است.
گفتنی است سه شنبه 26 اردیبهشت ماه این فیلم در قالب آثار برتر بخش هنرهای تصویری سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری در سینما آزادی کرمانشاه به روی پرده می رود.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره